kinderergotherapie praktijk Monique Mollink

de hulpvraag en wat heb ik hier mee gedaanHulpvraag en antwoord

Kind: Roan 10 maanden

De hulpvraag: Roan huilt veel. Schrikt snel bij harde geluiden en bij veel drukte om hem heen. Ook kan hij als we ergens naar toe gaan alleen maar huilen. En dan huilt hij ‘s nachts en ‘s avonds ook. Kun je ons daarbij helpen?

Wat gedaan: Ik heb eerst de prikkelverwerking van Roan in kaart gebracht, waarbij ik hem onder andere geobserveerd heb in de thuissituatie. Daarna heb ik moeder babymassage geleerd. Ook heb ik haar leren kijken en tips gegeven hoe ze met haar baby om kan gaan.
Roan is erg schrikachtig van geluiden en huilt bij drukte om haar heen. Bij de ergotherapie heeft Roan’s moeder babymassage geleerd toe te passen op een rustige, geleidelijk manier. Nu is Roan minder gespannen en reageert zelfs rustig wanneer hij mee gaat naar een verjaardag.

_______________________________________

Kind: Mika 1 jaar

De hulpvraag: Mika ligt het liefste in zijn box. Hij vindt het niet leuk om getild of wild bewogen (stoeien) te worden. Hij kruipt niet, hij schuift op zijn billen, maar niet zo heel veel. Kun je ons helpen, hem leren bewegen

Wat gedaan: Eerst heb ik de prikkelverwerking in kaart gebracht. Daarbij kwamen ik erachter dat de evenwichtsorganen van Mika niet op de juiste manier de prikkels doorgaven. Hier hebben ouders samen met Mika elke dag oefeningen voor gedaan. En inmiddels kruipt hij, en vind hij het bewegen heel erg leuk.
Mika huilt wanneer hij op de commode ligt. Ook verstijft hij wanneer zijn vader hem met stoeien in de lucht wil gooien. De ergotherapeut verminderde de bewegingsangst en bouwde het ervaren van bewegingsprikkels langzaam om. Mika huilt bijna niet meer en geniet wanneer hij in een babyschommeltje zit.

_______________________________________

Kind: Aisha 2 jaar:

De hulpvraag: Aisha huilt zodra je haar haren was, of haar nagels knipt. Ook naar de kapper gaan is een drama. Ik weet niet als ouder hoe ik hier mee om kan kan. Kun je me daarbij helpen?

Wat gedaan: Ook bij Aisha heb ik de prikkelverwerking eerst in kaart gebracht. Waarna ze oefeningen hebben meegekregen om te leren omgaan met de tastprikkel. Nagels knippen, haren wassen en douchen zijn hierdoor mogelijk geworden. Het douchen en haren wassen van mijn dochtertje was een drama. Zij gilde alles bij elkaar. De ergotherapeut verminderde bij Aisha de gevoeligheid voor tastprikkels en leerde mij hoe ik de prikkels bij het douchen en haren wassen kon beperken Aisha vindt het niet meer erg en zij speelt zelfs onder de douche.

_______________________________________

Kind: Sven 3 jaar

De hulpvraag: Op de opvang gaven ze aan dat Sven in paniek raakt wanneer hij vieze handen krijgt. Nu houd ik er zelf ook niet van dat alles vies is, en poets ik graag in huis. Maar de opvang vond dat ik hier mee naar jou moest komen.

Wat gedaan: Samen met moeder en de opvang hebben we de prikkelverwerking van Sven in kaart gebracht. Hieruit kwam naar voren dat Sven erg gevoelig is voor tast prikkels (vieze handen, vieze mond, vieze voeten, waardoor hij niet in de zandbak durft te spelen). Moeder geeft aan dat ze dezelfde problemen eigenlijk ervaart, waardoor ze deze niet echt gezien had. Daarom hebben zowel moeder en kind oefeningen meegekregen om thuis te doen. Waardoor ze nu beide beter de verschillende tastprikkels kunnen verwerken.

De groepsleidster van Sven merkte op dat Sven nooit in de zandbak speelt en dat hij in paniek raakt wanneer hij vieze handen krijgt. De ergotherapeut verminderde de gevoeligheid voor tastprikkels bij Sven en gaf uitleg aan de ouders en de groepsleidster van Sven. Nu durft hij aan de rand van de zandbak te spelen en beleeft zelfs plezier aan kleien.

_______________________________________

Kind: Maud 4 jaar

De hulpvraag: Maud weet heel vaak niet hoe ze opdrachtjes moet doen. Ze gaat ze dan uit de weg. Wil ze niet doen. Pas als ze er zeker van is, dat ze iets kan, zoals een jas aan trekken. Dan gaat ze het doen. Maar nu ze naar school gaat, moet ze echt een aantal dingen kunnen. Zoals een jas aan doen. Etc.

Wat gedaan: Eerst heb ik de neuromotorische rijpheid van Maud in kaart gebracht. En hieruit kwam naar voren dat ze niet zo heel snel een verbale opdracht om kan zitten in doen. Daarom heeft Maud allerlei bewegingsopdrachtjes meegekregen om thuis te oefenen. Hierdoor is ze verder neuromotorisch gaan rijpen en is het geen probleem meer om een jas aan te doen of iets nieuws te leren. De leerkracht van Maud geeft aan, dat ze op school zelf de jas aan moet doen, maar ze krijgt dit niet voor elkaar. Toen de ergotherapeut Maud een handiger manier leerde, liet Maud haar juffrouw vol trots zien dat ze het nu zelf kan. Nu probeert ze ook haar broekrits dicht te krijgen.

_______________________________________

Kind: Anne 5 jaar

De hulpvraag: Anne is zo onhandig. Ze gooit steeds alles om, ze valt vaak. Ze kan niet stil zitten. Kan zich niet concentreren. Doet veel dingen te hard, zoals een plastic bekertje met drinken vasthouden. Hoe kunnen wij haar helpen?

Wat gedaan: Eerst heb ik de neuromotorische rijpheid in kaart gebracht. Hieruit kwam naar voren dat haar body-awareness, ofwel het proprioceptieve systeem niet goed ontwikkeld was. Anne had nog veel primaire reflexen open staan. Waardoor haar houdings- en rechtingsreflexen onvoldoende ontwikkeld waren. Hierop heb ik trainingsprogramma gezet. Anne heeft met haar ouders elke dag 3 oefeningetjes gedaan. Waardoor ze heel mooi ging uitrijpen. En nu is ze niet onhandig meer.

Hulpvraag en antwoord afbeelding

Kind: Stefan 6 jaar

De hulpvraag: Stefan is een echte jongen, hij houdt van buitenspelen. Knutselen vindt hij maar niets, knippen dat kan hij niet. Hij houdt alleen van klimmen en klauteren. Wel valt hij vaak, en lukt het hem niet om stil te zitten aan tafel. School geeft aan dat hij wat achterloopt met de fijne motoriek. Het schrijven lukt ook niet zo goed, zijn potlood kan hij niet goed vasthouden.

Wat gedaan:
Eerst heb ik de neuromotorische rijpheid in kaart gebracht. Hieruit kwam naar voren dat hij nog onvoldoende gelateraliseerd was. En dat het logisch was dat de fijne motoriek hem heel veel moeite koste. Stefan kwam 1 keer in de 3 weken voor behandeling, en we hebben gezorgd dat de lateralisatie goed op gang kwam, waardoor het knutselen leuk begon te worden. En dat de pengreep ook geen probleem meer was. En nu is het een echte knutselkont geworden.

_______________________________________

Kind: Emir 7 jaar

De hulpvraag: Emir zit voor de tweede keer in groep 3 het lukt hem nog steeds niet om de letters goed op papier te krijgen. Hij spiegelt de letters en cijfers nog steeds. Ook lukt het hem niet om het lezen goed onder de knie te krijgen. Kun jij hem helpen?

Wat gedaan:
Eerst heb ik de neuromotorische rijpheid in kaart gebracht. Hieruit kwam naar voren dat hij nog onvoldoende gelateraliseerd was. En dat zijn ogen onvoldoende samen werkten. Hierdoor lukte het lezen niet goed. Na een periode trainen van de ogen, is hij lezen echt leuk gaan vinden en leest hij inmiddels al op E4 niveau. Tevens heeft hij veel met beide handen oefeningen gedaan, en hierdoor krijgt hij de letters op de juiste manier op papier.

_______________________________________

Kind: Thijs 8 jaar

De hulpvraag: Thijs speelt weinig. Hij zit het liefst achter de tablet, of computer. Hij speelt niet uit zichzelf. Wel doet hij graag mee met een gezelschapsspel, wanneer hij de regels van dit spel kent. Hij droomt regelmatig weg in de klas geeft zijn juf aan. Hij speelt graag met kinderen die de leiding nemen en de dingen verzinnen. Op school kan hij ook alleen werken, wanneer de juf hem heel duidelijk uitleg heeft gegeven. Kun jij hem leren om zelf te spelen en te werken op school.

Wat gedaan:
Eerst heb ik de neuromotorische rijpheid in kaart gebracht. Hieruit kwam naar voren dat hij nog onvoldoende gelateraliseerd was. Hierdoor lukt het hem onvoldoende om een plan te maken en deze uit te voeren. Ook kost het hem meer tijd om een verbale opdracht om te zetten naar doen. Elke dag heeft hij oefeningen gedaan. En nu speelt hij graag en veel. Hij bedenkt de leukste dingen. En op school gaat het ook goed. Wel vindt hij het op school nog prettig om 1 opdracht tegelijk te krijgen van de juf. Deze eerst te maken en dan uitleg te krijgen van de volgende opdracht.

_______________________________________

Kind: Sophie 9 jaar

De hulpvraag: Sophie schrijft niet leesbaar. Ze kan vaak haar eigen handschrift niet lezen. Ook heeft ze geen tijdsbesef. Stil zitten op haar stoel lukt ook niet zo goed. Ze friemelt heel graag aan vanalles, en kauwt graag op de koordjes van haar trui. Op de cito’s scoort ze minder dan de leerkracht eigenlijk verwacht. Kun jij haar helpen?

Wat gedaan:
Eerst heb ik de neuromotorische rijpheid in kaart gebracht. Hieruit kwam naar voren dat ze nog onvoldoende rijp was. Daarom heeft ze een periode elke dag 5 minuten oefeningen gedaan. Ze is mooier/vloeiender gaan hardlopen, haar handschrift is ineens mooi. Ze friemelt niet meer. En de cito scores zijn heel erg verbeterd.

_______________________________________

Kind: Dylan 10 jaar

De hulpvraag: Dylan staat het liefst te werken op school. Hij heeft een heel korte concentratie. Ook kan hij niet goed plannen. Hij heeft ook nooit zijn weektaak op tijd af. En vergeet dat hij bijvoorbeeld topo moet leren. Hoe kunnen wij hem daarbij helpen?

Wat gedaan:
Eerst heb ik de neuromotorische rijpheid in kaart gebracht. Hieruit kwam naar voren dat hij nog onvoldoende neuromotorisch rijp was. Hij heeft hard gewerkt, en hij is nu veel geconcentreerder geworden. Bewegen heeft hij wel echt nodig. Dus de leerkracht past dit ook veel meer toe in haar lessen die ze geeft. Hierdoor heeft Dylan nu 9 van de 10 keer wel zijn weektaak af. En dat geeft hem een heel goed gevoel.

_______________________________________

Kind: Joost 13 jaar

De hulpvraag: Joost zit inmiddels op de middelbare school. Echter het lukt hem maar niet om zijn huiswerk te plannen en te maken. Ook lukt het hem maar niet om zijn kamer op te ruimen. Hoe kunnen wij hem het beste helpen?

Wat gedaan:
Eerst heb ik de neuromotorische rijpheid in kaart gebracht. Hieruit kwam naar voren dat hij nog onvoldoende neuromotorisch rijp was. Vooral zijn lateralisatie was niet oke. Hij kon goed feiten onthouden, maar de handelende samenhang ontbrak. Hiervoor heeft hij elke dag met twee handen geoefend. Inmiddels lukt het hem ook om te jongleren met 3 ballen. En is het plannen en maken van huiswerk geen probleem meer, hoewel hij soms er ook echt geen zin in heeft, maar ja hij is ook een Puber.